Jedním z nejzajímavějších témat školní fyziky je bezpochyby jaderná fyzika. Během dvou měsíců se žáci devátých tříd podrobně seznámili s historií objevů přirozené i umělé radioaktivity. Zjistili, že radioaktivita není jen obávaný pojem, ale že má i mnohá pozitivní využití, například v lékařství, v defektoskopii (kontrola kvality odlitků) nebo při určování stáří archeologických nálezů.

Následně se žáci ponořili do teorie jaderných reakcí. Důkladněji se věnovali především štěpným řetězovým reakcím, na nichž je založena výroba elektrické energie v našich dvou jaderných elektrárnách – v Dukovanech a Temelíně. Prostřednictvím interaktivních webových stránek Svět energie od společnosti ČEZ mohli žáci nahlédnout do provozu obou elektráren, a to nejen ve formě 3D modelace, ale také prostřednictvím fotoprůvodce. Výuku jsme si doplnili zajímavými naučnými videi, na školní 3D tiskárně jsme si pak nechali vytisknout model jaderné elektrárny Temelín.

Věnovali jsme se i odvrácené straně jaderné energie. Pomocí dokumentárního filmu a následného samostudia žáci vyplnili pracovní list na téma Projekt Manhattan. Seznámili se tak s vývojem jaderných zbraní a s historickým kontextem bombardování Hirošimy a Nagasaki. Neméně poutavé bylo sledování dokumentů o jaderných haváriích v Černobylu a Fukušimě.

Celý tematický celek jsme zakončili kapitolou o termojaderné fúzi, tedy technologii, která by v budoucnosti mohla představovat čistý a téměř nevyčerpatelný zdroj energie. Žáci se seznámili se zařízením zvaným tokamak a s principem jeho fungování. Této problematice lépe porozuměli díky předchozím znalostem z výuky o transformátoru a magnetickém poli. Výuka jaderné fyziky byla pro žáky velmi přínosná. Propojila historický vývoj s moderními technologiemi a zároveň dětem rozšířila obzory o etické, ekologické i technické souvislosti jaderné energie. Téma vyvolalo mnoho otázek a diskusí a podnítilo hlubší zájem o fyziku jako takovou.

Foto a text Michaela Kubiszová

Back To Top