Světlo a barvy v přírodě. Tak znělo téma letošního ročníku biologické olympiády. Zabývalo se jevy na první pohled známými. Každý z nás chápe význam slova světlo a všímá si barev v přírodě.

Nejdřív řešíme testové otázky…

Jak ale světlo ovlivňuje živé organismy? Jaký má pro ně význam? Jakou barvu mají květy rostlin a jakou potom jejich plody? Proč si včely některých květů nevšímají a jiné opylují?

Už rozumíš otázce?

Jak poznám samečka andulky od samičky? Spousta takových otázek čekala na žáky šestých až devátých tříd v testové části školního kola. Některé byly jednoduché, jiné naopak vyžadovaly od soutěžících znalosti, které se v hodinách přírodopisu neučili.

Po teorii přichází praxe…

Součástí byla i křížovka, nad níž se mnozí zapotili. Vyluštit tajenku nebylo vůbec snadné. Komu se to nakonec podařilo, získal cenné body navíc. Po testu následovala praktická část soutěže.

Kdo umí, umí…

Ve vedlejší třídě bylo připraveno celkem třicet přírodnin k určení, z toho patnáct rostlin a patnáct živočichů. Poznali byste chrousta, páskovku či paroh daňka? A co tis, koniklec nebo bledule?

Že by chyták?

To je jen pár příkladů organismů, které měli žáci pojmenovat. A jak odvážní soutěžící dopadli? Sešlo se jich celkem 24 ve dvou kategoriích. V kategorii mladších žáků (6. a 7. třída) zvítězila Ivana Kotková ze 6. B.

Odpověď znám zcela přesně…

Na druhém místě se umístila Martina Němcová ze 7. A  a na třetím její spolužačka Pavla Muroňová. Vítězkou kategorie starších žáků (kategorie 8. a 9. tříd) se stala Eliška Poláchová a o druhé a třetí místo se podělili Mirka Musilová a Tomáš Kostelník, všichni z  8. A.

Rádi jsme přivítali i paní učitelku Hanu Mackovou…

Vítězům gratulujeme a prvním dvěma postupujícím do okresního kola přejeme hodně štěstí. Poděkování patří všem zúčastněným i paní učitelce Haně Mackové, která se na organizaci školního kola podílela.

Foto Karel Knapp, text Miroslava Tupá

Back To Top