Žáci 6. tříd se v hodině přírodopisu podívali pod pokličku mikrosvěta. Dávno ví, co je to mikroskop, k čemu slouží a z čeho…
Během měsíce října studovaly sedmé třídy ve fyzice téma Pohyb tělesa, a to hned z několika různých úhlů pohledu. Naučily se rozlišovat různé typy pohybů podle rychlosti, trajektorie či podle uvedených kritérií. Dále se jejich studium zaměřilo na fyzikální veličinu popisující pohyb, a sice rychlost. Žáci si osvojili výpočet okamžité i průměrné rychlost a naučili se převádět jednotky rychlosti.
![321EA3C8-E0D5-4F18-8717-4062456EA616](https://www.zsma.cz/wp-content/uploads/2023/11/321ea3c8-e0d5-4f18-8717-4062456ea616.jpg)
![0EB054A4-2A44-4DD8-A03F-BFBD943C5288](https://www.zsma.cz/wp-content/uploads/2023/11/0eb054a4-2a44-4dd8-a03f-bfbd943c5288.jpg)
![02E207D0-772B-46DB-AC8B-EEBA56BBE348](https://www.zsma.cz/wp-content/uploads/2023/11/02e207d0-772b-46db-ac8b-eeba56bbe348.jpg)
![0D72CB9E-C5C6-4D80-A5DC-EA5EB253B98A](https://www.zsma.cz/wp-content/uploads/2023/11/0d72cb9e-c5c6-4d80-a5dc-ea5eb253b98a.jpg)
Následující hodiny rýsovali grafy závislostí rychlosti či dráhy tělesa na jeho čase. Kromě sestrojení grafu si osvojili i dovednost čtení z grafu. Seznámili se se způsoby měření okamžité i průměrné rychlosti. Pochopili princip měření tachometrem či anemometrem. V následující laboratorní práci všechny své znalosti uplatnili při praktickém měření průměrné rychlosti nerovnoměrného pohybu tělesa.
![AAF43936-815D-4B4F-9EA5-6E02FFF697A9](https://www.zsma.cz/wp-content/uploads/2023/11/aaf43936-815d-4b4f-9ea5-6e02fff697a9.jpg)
![536A2D38-FFE6-45C4-8395-C70A6B804EB4](https://www.zsma.cz/wp-content/uploads/2023/11/536a2d38-ffe6-45c4-8395-c70a6b804eb4.jpg)
Na závěr laboratorní práce si sedmáci vyzkoušeli i měření pomocí senzoru zvaném fotobrána. Fotobrána pracuje na principu infračerveného paprsku, jehož přerušením se detekuje procházející objekt. Senzor rozpozná, kdy je paprsek přerušený procházejícím objektem přerušený a kdy není, a na základě tohoto zjištění vyhodnocuje data, která zpracovávají žáci.
Foto a text Michaela Kubiszová