Vybraní žáci devátých tříd se ve druhém pololetí školního roku zúčastnili projektu „Příběhy našich sousedů“. Tento projekt jsme zdárně završili…
Během měsíce října studovaly sedmé třídy ve fyzice téma Pohyb tělesa, a to hned z několika různých úhlů pohledu. Naučily se rozlišovat různé typy pohybů podle rychlosti, trajektorie či podle uvedených kritérií. Dále se jejich studium zaměřilo na fyzikální veličinu popisující pohyb, a sice rychlost. Žáci si osvojili výpočet okamžité i průměrné rychlost a naučili se převádět jednotky rychlosti.
![321EA3C8-E0D5-4F18-8717-4062456EA616](https://www.zsma.cz/wp-content/uploads/2023/11/321ea3c8-e0d5-4f18-8717-4062456ea616.jpg)
![0EB054A4-2A44-4DD8-A03F-BFBD943C5288](https://www.zsma.cz/wp-content/uploads/2023/11/0eb054a4-2a44-4dd8-a03f-bfbd943c5288.jpg)
![02E207D0-772B-46DB-AC8B-EEBA56BBE348](https://www.zsma.cz/wp-content/uploads/2023/11/02e207d0-772b-46db-ac8b-eeba56bbe348.jpg)
![0D72CB9E-C5C6-4D80-A5DC-EA5EB253B98A](https://www.zsma.cz/wp-content/uploads/2023/11/0d72cb9e-c5c6-4d80-a5dc-ea5eb253b98a.jpg)
Následující hodiny rýsovali grafy závislostí rychlosti či dráhy tělesa na jeho čase. Kromě sestrojení grafu si osvojili i dovednost čtení z grafu. Seznámili se se způsoby měření okamžité i průměrné rychlosti. Pochopili princip měření tachometrem či anemometrem. V následující laboratorní práci všechny své znalosti uplatnili při praktickém měření průměrné rychlosti nerovnoměrného pohybu tělesa.
![AAF43936-815D-4B4F-9EA5-6E02FFF697A9](https://www.zsma.cz/wp-content/uploads/2023/11/aaf43936-815d-4b4f-9ea5-6e02fff697a9.jpg)
![536A2D38-FFE6-45C4-8395-C70A6B804EB4](https://www.zsma.cz/wp-content/uploads/2023/11/536a2d38-ffe6-45c4-8395-c70a6b804eb4.jpg)
Na závěr laboratorní práce si sedmáci vyzkoušeli i měření pomocí senzoru zvaném fotobrána. Fotobrána pracuje na principu infračerveného paprsku, jehož přerušením se detekuje procházející objekt. Senzor rozpozná, kdy je paprsek přerušený procházejícím objektem přerušený a kdy není, a na základě tohoto zjištění vyhodnocuje data, která zpracovávají žáci.
Foto a text Michaela Kubiszová