Procvičování značek chemických prvků či anorganického názvosloví nemusí být nuda. O tom se přesvědčili žáci obou devátých tříd. Z názvů…
Od začátku měsíce února začala má pedagogická praxe na této škole. Hned druhý den jsem měl celohodinový výstup v českém jazyce a ve středu 3. února jsem se zapojil do učiva přírodopisu sedmých ročníků. V současnosti probírají obratlovce a v rámci laboratorních prací se podrobněji seznamovali s pokrývkou těla savců. Pro pozorování si vybrali šupinu kapra obecného, peří bažanta obecného a chlupy psa domácího. Po mikroskopickém bádání přišli sedmáci na to, že na šupině je sliz, peří můžeme rozdělit na krycí a prachové a srst savců se dělí na pesíky a podsady.
V druhé části hodiny přišla řada na zkoumání stavby slepičího vajíčka. Žáci viděli detail svrchního obalu – skořápku. Po rozbití vejce pozorovali pouhým okem to, co se nachází uvnitř. Kromě žloutku a bílku objevili také poutko, zárodečný terčík a vzduchovou komůrku. Nejvhodnější pomůckou při práci byly mikroskopy. Po názorné ukázce všichni pochopili, jak se s nimi správně zachází. Pokud měl někdo potíže se zaostřením, tomu pomohla buď paní učitelka Hana Macková nebo já. Na závěr hodiny si žáci všechny poznatky zapsali do laboratorního sešitu. Postřehy a poznatky z vyučování jsou pro mě velkou motivací. Snad budu mít odvahu a jednou se vrhnu do práce pedagoga naplno.
Foto Karel Knapp, text Adam Růžička – SPgŠ a SZŠ Krnov